BLOG ‘Schrijven voor webshops’

Een van mijn klanten heeft een webshop. Met héél veel producten. Producten die onderling verschillend zijn, maar ook met veel overeenkomsten. Hoe zorg je ervoor dat content onderscheidend is? Vier tips.

1. Kijk goed wat je verkoopt

Mij is altijd geleerd dat bezoekers van je website zelf wel bepalen of ze iets mooi, goed, hip of origineel vinden. Bij schrijven voor een webshop moet je juist heel specifiek zijn. Het gebruiken van bijvoeglijke naamwoorden is juist goed. Je mag dus gerust zeggen dat het design stoer of modern is en dat het product in kleur x, y en z te verkrijgen is. Hoe duidelijker en specifieker, hoe beter. Kijk dus goed naar de verschillen tussen alle producten en benoem deze.

2. Gebruik synoniemen

Schrijven voor webshops Het Tekstburo BunnikGoogle begrijpt tegenwoordig synoniemen. Fijn, want het gebruik van synoniemen draagt dus bij aan de vindbaarheid van de website en het draagt tegelijkertijd bij aan een prettig leesbare tekst. Want als lezers struikelen over hetzelfde zoekwoord, ervaren ze dat als irritant en overdreven. Google kan het zelfs als keyword spamming ervaren.

 

3. Zorg voor duidelijke en onderscheidende headings

Ook hier geldt weer, hoe duidelijker hoe beter. Zorg dat headings goed aansluiten op de content zodat de lezer niet in verwarring raakt. Waarin onderscheidt dit product zich van het andere? Benoem verschillen en eigenschappen. Zorg voor één lijn in hyperlinks, headings en content. Een klein moment van verwarring bij de koper kan er al voor zorgen dat ie afhaakt en ergens anders gaat shoppen.

4. Wees origineel

De tip die je in elk contentartikel over Google leest en hier niet mag ontbreken. Zorg dat je content origineel is en aansluit bij de behoefte van je bezoekers. Niet gedachteloos tekstje van andere sites overtikken. Het doet afbreuk aan de vindbaarheid van je site en je bent al helemaal niet onderscheidend ten opzichte van je concurrenten.